2011.11.01. Napfelkelte a Ferenc-hegyi kilátónál

Táv: 16 km
Szintemelkedés: 609 m
Haladási átlagsebesség : 2,5 km/h

Visszaérkezésnek időpontja nincs, mivel bárki bármikor könnyedén kiszállhat a túrából.

Útvonal  : Császár-Komjádi Uszoda – József-hegyi kilátó – József-hegyi-barlang – Ferenc-hegy – Ferenc-hegyi-barlang – Balogh Ádám szikla – Apáthy-szikla – Kőkapu – Vaskapu-hegy – Látó-hegy - Árpád–kilátó – Kecske-sziklák – Oroszlán-szikla – Oroszlán kői-barlang – Határnyereg -  Szánkó-pálya – Francia-bánya – Remete-hegy – Mátyás-hegy – Mátyás-hegyi-barlang – Szemlő–hegyi-barlang – József-hegyi-kilátó – Császár-Komjádi Uszoda

Útvonal :

Mai reggel a  Császár-Komjádi Uszodától indulunk túránkra és felmegyünk a József-hegyi kilátóhoz ahonnan megcsodálhatjuk  a napfelkeltét Észak-Buda és a Duna felett . Ha ezt meguntuk tovább indulunk és megnézzük a  József-hegyi-kristálybarlang bejáratát.  A József-hegyen 1984 január végén épület j7-1-.jpgalapozásakor egy gömbfülkét találtak az építtetők. A hideg időben a feltételezett barlangból páraoszlop emelkedett a magasba. A budapesti barlangászok közül több tucatnyian kezdtek dolgozni a helyszínen, de sokáig nem találtak semmit. Két hónapos kemény munka után, értek le mintegy 30 méter mélyre,  10 év alatt 5,5 km-es lett a barlang, de a kutatók még további 10-12 km-nyi potenciális járatot feltételeznek. A Budai-hegység harmadik, hazánk hatodik leghosszabb barlangja. Földtani értékei alapján 1985 óta fokozottan védett természeti érték. A felszín alatt mintegy 55 m mélységben húzódó járatok tágas termeit keskenyebb, hasadék jellegű folyosók kötik össze. Egyes aknák 110 m mélységig is lenyúlnak. A barlang lezárt,  ezért  mi csak  a bejáratát nézzük meg.

Tovább haladunk felfelé a  Ferenc-hegyre ami  laposan, hosszan elnyúló 265 méter maga keskeny gerinc és  a Hármashatár-hegy csoportjába tartozik.

A hegy nyugati oldalán elmegyünk a Ferenc-hegyi-barlang mellett ami jelenleg Magyarország 8. leghosszabb barlangja  hossza 6500 méter. d0001f091c071de7c7f40-1-.jpgHévizes eredetű, mint a Rózsadomb többi barlangja. Szövevényes, labirintusszerű járataival mindegyik budapesti barlangot felülmúlja. Nem tartozik a nagy technikai felkészültséget igénylő üregek közé, inkább szűk, mint tágas járatairól nevezetes. Lezárt, csak engedéllyel látogatható,  1997 óta légúti megbetegedésben szenvedő gyerekek számára betegségmegelőző valamint sportterápiai célra hasznosítják. Vagyis : ide se megyünk be.

A barlangtól csak egy ugrás Budapest egy másik természeti értéke a Balogh Ádám-szikla aminek a  tetejéről csodálatos panoráma tárul elénk.  A terület több védett növényfajjal is rendelkezik, de csekély az egyedszámuk.  Nevét kuruc brigadéros, dunántúli középbirtokos nemesről kapta aki 1665 körül született. 1704 decemberében csatlakozott Rákóczihoz, 1710-ben a császáriak elfogták majd a hadbírósági törvényszék halálra ítélte, és kivégezték.

apathy_szikla-1-.jpgDe ezen ne is szomorkodjunk, hanem induljunk tovább, hogy most már lassan kiérjünk a lakóházak közül az Apáthy-sziklánál. Apáthy István  ( 1863 - 1922 ) magyar természettudós, zoológus, a Magyar Tudományos Akadémia levelező tagja volt.  A szikla természetvédelmi területen található, a főváros egyik kiemelkedő dolomit képződménye, körülbelül 30 m magas. Érdekesek a sziklákon megtalálható fúrókagyló nyomok.

Utunkat tovább folytatva felfelé elhaladunk a Kőkapu és a Vaskapu-hegy mellett.

A Látó-hegyre érve itt-ott körbenézünk p1020020-1-.jpgBudapesten majd felkapaszkodunk az Árpád–kilátóra.  A kilátót 1929-ben építették Friedrich Lóránt tervei szerint. A mai napig ebben a formában áll, de ne izguljatok  2001-ben felújították így nem dől ránk.

A kilátásban gyönyörködve megreggelizünk majd folytatjuk utunkat a Kecske-sziklák felé majd az  Oroszlán-sziklához. A szikla egy oroszlánra hasonlító dolomittömb, amit utánfaragtak, hogy még jobban hasonlítson az állatra. A szikla a második világháborúban megsérült. A szikla fölött található az Oroszlán kői-barlang, aminek hossza 11 méter. Mivel ennek nyoma sincs a turista térképen ( csak olvastam róla ) megtalálása bizonytalan.

magnezia_blog_francia_banya21.-1-.jpgFelérve a  Határnyeregre vissza fordulunk és a Kecske-hegy észak-keleti oldalán haladva elmegyünk a Szánkó-pálya mellet ( ami reméljük még használhatatlan ).  A Francia-bányához érve egy kis kitérőt teszünk és megnézzük . Azt, hogy miért ez a neve nem tudtam kideríteni. A sziklamászók között ismert a bánya mivel tavasztól-őszig mászási lehetőséget biztosít.

Mivel bakancsban nem ajánlott sziklát mászni inkább felmegyünk a 376 méter magas Remete-hegyre. A név onnan ered, hogy 1699-ben Prosperus ágostonrendi szerzetes bejelentette a helyi hatóságoknak, hogy a Zichy-családtól remetelak létesítésére kapott engedélyt.

A Remete-hegy után átmegyünk a 289 méter magas Mátyás-hegyre, hogy utána leereszkedjünk a Mátyás-hegyi barlanghoz.  6238653_189552fc155cedba6cb9d08545476c98_m-1-.jpgA barlang az 1920-as években vált ismertté, fekvése miatt mindig kedvelt kutatási célpont volt. Több barlangkutató nemzedék álma, a Pálvölgyi- és a Mátyáshegyi-barlang összekötése 2001. decemberében sikerült.  A Pálvölgyi-Mátyáshegyi-barlangrendszer ismert hossza megközelíti a 13,5 km-t, függőleges kiterjedése 114 m. Felsőbb szinten húzódó folyosói főként keskeny, magas hasadékok, mélyebb részeken a járatok szélesek, laposak, agyaggal feltöltöttek. Felső tárójában az Eötvös Loránd Geofizikai Intézet mérőállomása működik több évtizede. A lezárt barlang egy szakasza a kalandturizmus számára megnyitott, a többi járat csak engedéllyel látogatható, bejárásához barlangjárási gyakorlat szükséges.  Már ne is említsem : hogy ide se megyünk be.

De utunk vége felé elérünk végre egy látogatható  helyre a  Szemlő-hegyi-barlanghoz.  A barlangról itt nem írok semmit, hisz mindenki helyben tájékozódhat. Túrák minden egész órában indulnak 10:00 órától, belépő 950.-Ft, kedvezményes 750.-Ft. A barlang megnézése után ( ami persze nem kötelező ) vissza megyünk a József-hegyi-kilátó felé a Császár-Komjádi Uszodához,  ahol búcsút veszünk egymástól.

Remélem  elnyeri tetszéseteket a mai túra és velem tartotok.

Zsu

zsuzsifull@gmail.com

A mappában található képek előnézete 2011.11.01. Napfelkelte a Ferenc-hegyi kilátónál