2011.12.18. Túra a Budai-hegység legmagasabb csúcsára

Sziasztok !

A mai napi túrám a Csergezán-kilátóhoz

visz el benneteket.

Táv: 17 km + 2,5 km
Szintemelkedés: 516 m
Haladási átlagsebesség : 2,5 km/h

Visszaérkezés a kiindulópontra  előreláthatólag 15:00-kor +/- 1 óra + falu nézés
A túra olyan tempóban és pihenőkkel halad, hogy ez teljesüljön. Ezt kérem minden résztvevő vegye figyelembe !

Útvonal  : Budajenő – Vasvári-erdő – Képesfa - Széltörés-erdő – Cseresznyés erdő - Nagy-Kopasz ( Csergezán-kilátó ) – Tarnai-pihenő – Sóderbánya – Telki -  Budajenő

Útvonal : http://turistautak.hu/routes.php?id=4596

A mai napi túránkat a Budajenő Polgármesteri Hivatalától kezdjük és haladunk ss24yk6-1-.jpgkifelé Budajenőről a  Rozmaring utcán végighaladva.  Ha kiértünk a faluból felfelé haladva elérjük a Vasvári-erdőt majd továbbra is felfelé haladva megérkezünk a Képesfához.

Ha lefotóztunk tovább haladunk a Széltörés-erdőn és a  Cseresznyés-erdőn keresztül egészen az 559 méter magas  Nagy-Kopaszra ami a Budai-hegység  legmagasabb pontja.

Itt találjuk a vörösfenyőből készült,  Csergezán Pál–kilátót aminek 100 lépcsőfokán jutunk fel 18 méter magasba. A kilátószintről  tiszta n594-1-.jpgidőben  egyedül álló panoráma tárul elénk.  A főváros 100 kilométeres környezetét belátni, a Mátrától a Pilisen és Zsámbéki-medencén át a Velencei-hegységig. Az esztergomi bazilika akár felhős időben is szabad szemmel látható. A jól azonosítható látnivalók irányát a kilátószinten ábrák és feliratok jelzik. Csergezán Pál ( Záhony, 1924. június 6. Budapest, 1996. október 1. ) grafikusként, illusztrátorként dolgozott. Többek között  Kittenberger Kálmán és Fekete István könyveit is  illusztrálta.

A kilátónál hosszabb szünetet tartunk és megebédelünk majd tovább indulunk a Tarnai pihenő nevű kopársághoz ahol szintén csodálatos kilátás tárul elénk ha az időjárás engedi. Utunkat továbbra is lefelé folytatjuk  és elhaladunk a Sóderbánya mellett majd elérjük Telki települést.  A Fő utcára érve  megnézzük a 20-as  számú lakóházat ami XVIII. században épült skót bencés uradalmi épület volt, majd a Szent István király Római katolikus templom felé vesszük az irányt. A klasszicistastílusú templomban  btelkikereszth-1-.jpgnégy rokokóstílusú faszobor is látható. A templom mellett  egy 18. századi rokokó kőkeresztet találunk ami a valamikori telki bencés monostor helyét jelzi. Az apátságot a XII. században alapították, 1782-ben még állt a régi apátság de már csak egy bencés lakott az uradalmi házban majd 1807-ben a most is álló  templom építéséhez felhasználták köveit. Utunkat a Telki Fő utcáján folytatjuk tovább amíg el nem érjük Budajenőt és ezzel együtt végállomásunkat a kiinduló pontunkat.

Itt túránk véget is ér de amennyiben nem sötétedett még be és akinek kedve tartja tovább jöhet megnézni Budajenő nevezetességeit.

A Fő utcán kezdjük el ahol először is  rá nézünk az budajeno-20skot-20bences-20rendhaz-1-.jpgáltalános iskolára ami valójában az egykori Skót bencés rendház amit 1703-ban Telkiből Jenőre telepedett Skót bencések építik a XIX. század elején klasszicista stílusban. A Fő utcai bejárat felől még ma is látszik a címerük.

Tovább haladunk a Fő utcán ahol több műemlék jellegű szép régi házat találunk majd a Magtár utcában megállunk egy pillanatra a Magtárnál. A szabadon álló, késő barokk, háromszintes magtárépület, feltehetően a XIX. század elején épült, a telki apátság egykori 59898861-1-.jpguradalmi majorságának egyetlen megmaradt épülete. Az épületet most raktárnak használják.

Utunkat tovább folytatjuk a Petőfi utcában és elérjük a Kálváriát amin felmegyünk a Szent Mihály Római katolikus temetőkápolnához ami a falu legrégebbi épülete. A XIV. században építették de a   sekrestyeajtó felett  található kőfaragvány ami  Árpád-házi Szent Erzsébetet és apját II. Andrást ábrázolja XII. században készülhetett.

A kápolna mellett régi sírköveket és kőkeresztet találunk.  Lemegyünk a kálvárián  és vissza a Kossuth Lajos utcán megyünk, hogy megnézzük a  1829. és l866. között épült pincesort. A pincesoron pincesor--20budajen-c5-91-1-.jpgvégig haladva elérjünk az enyhe emelkedésen álló keletelt ( olyan templom, amelynél az épület tengelye kelet-nyugati fekvésű és a belső elrendezése olyan, hogy a hívők és a celebráló pap kelet felé fordulva imádkoznak ) , egyszerű, barokk Szent Péter és Pál Római katolikus bencés templomot ami 1756-1759 épült. A templom előtt áll az 1870-ben készült Nepomuki Szent János szobor.

Innen már csak 200 méter és elérjük kiinduló pontunkat ahol búcsút veszünk egymásnak.

Remélem elnyeri tetszéseteket a mai túra és velem tartotok.