2011.04.17. Szurdok túra

2011.04.17

Sziasztok!

A legújabb túrám két szurdokba visz el  benneteket.

A túrát esőben vagy ha előző napokban sok eső volt, nem tartom meg .

Ezért jelentkezést kérek a túrára, hogy tudjalak benneteket értesíteni ha elmarad.

A túrán  mindenki saját felelősségére vehet részt, ügyessége és legjobb belátása szerint !

Találkozó: 2011.04.17. 9:00  óra,

Pomáz és Pilisszenkereszt között

Csikóváralja turistaház

Google térképen : 47.662449,18.981219

Megközelítés :

Tömegközlekedés itt :  http://www.bkv.hu/

Autóval : egyeztetés alapján telekocsi rendszerben.

Táv: 13 km
Szintemelkedés: 630 m

Visszaérkezés  időpontját nem tudom megmondani.

Útvonal : Csikóváralja – Holdvirág-árok – Remete-barlang – Karolina-árok – Lajos-forrás – Helyiipari-forrás - Hosszú-rét – Tölgyikrek – Salabasina-árok – Pankostető – Csikóváralja

Útvonal : http://turistautak.hu/routes.php?id=3792

Csikóváraljától indulunk a mai napi túránkra az első szurdokunk felé. 1,5 kilométeres séta után elérünk a Holdvirág-árokba ahol egyre mélyülőbb patak mederbe haladunk  és 10-15 m magas sziklafalak közé érünk. A helyet ősi temetkezési, kultikus helynek is tartják.

Kép

Anonymus krónikájában találhatóak a következő sorok : „Ezután az Úr megtestesülésének kilencszázhetedik esztendejében Árpád vezér is elköltözött ebből a világból a Pozsony alatt szerzett sebesülése következtében. Tisztességgel temették őt el egy kis folyónak a forrása felett, amely kőmederben folyik alá Attila király városába. Egyszersmind ott a magyarok megtérése után a Boldogságos Szűz  Mária  tiszteletére egyház épült, amelyet Fejérnek hívnak.”

Ezt  Sashegyi Sándor régészkutató úgy értelmezte, hogy a Holdvilág-árokban kell keresni  Árpád fejedelem sírját. A régész a múlt század elején több régészeti  leletet talált amik mind elvesztek .

A  szurdokban illetve peremén több barlang található ( ebből három – máshol látott információk alapján négy -  teljes hosszában mesterséges ) .

Utunk a mesterséges  Weiszlich-barlang ( Remete barlang ) alatt vezet el ami régészeti leletekben gazdag, még aranyat is kerestek ezen a helyen.

A szurdok végén leereszkedünk a 10 méteres Meteor létrán, vízesés mellett, ha szerencsénk lesz nem leszünk vizesek és ezzel meg is érkezünk a Karolina-árokba.  Itt szintén több barlang található. Az árokban felfelé majd az útra kiérve  egy kicsit lefelé haladva elérjük a Lajos-forrást. A forrás vize az egyik legtisztább a környéken.

Kép

Nevét Nagy Lajos királyunkról kapta még a 14. században, aki gyakran vadászott a környéken. A forráshoz tartozó medencét Gabrinyi Sámuel építész tervezte, és 1908-ra nyerte el mai formáját.

Ha le ittuk magunkat a forrás vízével tovább indulunk felfelé és elhaladunk a Helyiipari-forrás mellett majd leereszkedünk a Hosszú-rétre és a Tölgyikrekhez. Egy darabig haladunk még a jelzett úton lefelé majd jobbra lekanyarodunk a jelzett útról a Salabasina-árokba

Felhívom  a figyelmeket, hogy ez a völgy kifejezetten nehezen járható, a túra útvonala hivatalosan nem erre vezet.  Az árok 1,5 kilométer hosszú és lesznek itt függőleges falak, helyenként a patak fölött keresztbedőlt fák és kövek vagy inkább sok-sok kő. Ja és víz !  A árokból  kiérve továbbra sincs turista  jelzés de megpróbáljuk megtalálni a Pankostető települést. Ha ez meg van akkor innen már gyorsan eljutunk kiinduló pontunkhoz Csikóváraljához.

Remélem  kéz és lábtörés nélkül ér véget ez a túránk is és legközelebb szintén velem tartotok.