Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


2011.04.09. Verőcéről a Nógrádi várromba

2011.04.09

 

Kép

 

Sziasztok !

 

 

 

A mai nap egy hosszú túrára hívlak benneteket a Nógrádi várromba több kiszállási lehetőséggel.  

 

 

Találkozó:  2011.04.09. 9:00 óra,  Verőce vasútállomás előtt

 

Megközelítés :

Tömegközlekedés itt :  http://elvira.mav-start.hu/

Autóval : egyeztetés alapján telekocsi rendszerben. 

 

Táv: 26 km
Szintemelkedés: 754 m
Haladási átlagsebesség : 3 km/óra

A túrára csak a teljes túraprogram elolvasása után vállalkozz !

 


Visszaérkezés a kiindulópontra  előreláthatólag 18-kor +/- 1 óra .
A túra olyan tempóban és pihenőkkel halad, hogy ez teljesüljön. Ezt kérem minden résztvevő vegye figyelembe !

 

Kiszállási lehetőségek :  

Nógrádi vasútállomás    táv  :  16 km,  Kép

szintemelkedés : 520 méter

Szokolya  vasútállomás  táv  :  20 km,

szintemelkedés : 645 méter

A kiszállókra is vonatkozik a 3 km/óra haladási sebesség ha velünk akarnak tartani. 

 

 

Útvonal : Verőce vasútállomás – Református templom – Borbély-hegy ( 283 ) – Papsom-árok – Magyarkút – Irma-forrás ( Magyar-kút ) 10 perces tízórai szünet  – Kocsma a Pipáshoz – Medve-kúti-árok – Csóványos-árok – Aranyos-kút – Bika-rét – Téglás-kút – Fekete-víz – Nógrád – Morgó-patak – Nógrádi várrom 30 perces ebéd szünet és várnézés – Evangélikus templom –  Margit-forrás – Nagyboldogasszony templom – Rác-hegy – Róka-hegy 259 méter – Vasbánya völgy – Morgó patak – Szokolya vasútállomás 10 perces uzsi szünet – Les-völgy ( Les-völgyi-patak ) – Magyarkút  - Les-völgy ( Gimpi-patak ) – Verőce -  Szent András Római Katolikus templom és kálvária  - Verőce vasútállomás

 

Útvonal : http://turistautak.hu/routes.php?id=3848

 

Verőce vasútállomásról indulunk mai napi túránkra felfelé a Börzsönybe. Verőce  területén őskorból és a római korból származó leletek kerültek elő. A török hódoltság után a Felvidékről visszatért magyarok, az ide telepített szlávok és németek építették újjá a községet.

Kifele haladva a faluból elmegyünk a  Református templom előtt és megpróbálunk benézni. A jelenlegi templomot a türelmi rendelet kiadása után négy évvel, 1785-ben emelteti az eklézsia. A szájhagyomány szerint az alapozáskor egy süveg tallért helyeztek el Kép az alapkőbe. Tornya 1803-ban épül.

Ha betudtunk nézni hanem, tovább indulunk felfelé, átkelünk  Nagy-völgyi-patakon a vasúti síneken és elkezdjük az emelkedést  a 283 méter magas  Borbély-hegyre

Remélhetőleg szép időnk lesz mert a „kilátóból” leláthatunk a Dunakanyarra és Verőcére.  Ezt elhagyva folytatjuk utunkat és újra lakott területre érve elhaladunk Papsom-árok mellett  majd beérünk Magyarkútra. Egy hajtűkanyarban meglátjuk Gonzaga Szent Alajos kápolnát. A kápolnáról nem sikerült kiderítenem semmit.  Gonzágai Szent  Lajos 1568-tól 1591-ig élt és  1726-ban avatták szentté. A kápolnával szemben az út túloldalán található egy emléktábla ami azt hirdeti, hogy itt állt egy román stílusú, a XIII. században épült templom. De mi már nem látunk belőle semmit.  Leérve az úton jobbra fordulunk és hamarosan meglátjuk az Irma-forrást más néven Magyar-kutat . 

 

 

 

 

Ha elfogyasztottuk tízórainkat Keskeny-bükki-patak medrével párhozamosan indulunk ki Magyarkútról elhaladunk a Medve-kúti-árok  a  Csóványos-árok majd az Aranyos-kút mellett és a Bika-rétet elhagyva balra fordulunk. Elhaladunk a Téglás-kút mellett és ismét átkelünk a vasúti síneken. A Fekete-vízen átkelve beérünk Nógrád településre és a Morgó-patakon átkelve elkezdünk felfelé emelkedni a  Nógrádi várromhoz ami a 286 méter magas, 9 ha területű Vár-dombon áll. Keletkezési idejét Árpád korára teszik. A huszita támadások ellen Szilassy Vince váci püspök erősítette meg falait. Fénykorát Mátyás király idejében élte. 1475-1506 között hatalmas költséggel új épületekkel bővíttették, 30 láb mély és ugyanilyen széles, sziklába vágott árokkal keríttették, kutat fúrtak és új tornyot építettek. 

 

 

 

Ebédünk elfogyasztása után  várat elhagyva megnézzük az 1865-ben épült Evangélikus templomot.  A Margit-forrásból pótoljuk Kép vízkészleteinket majd megnézzük  a Nagyboldogasszony templomot. A templom építését a címerek alatti feliratok szerint gróf Althan Mihály Károly váci püspök kezdte 1756-ban és gróf Migazzi Kristóf váci püspök fejeztette be 1757-ben. A plébánia anyakönyveit 1772-től napjainkig vezetik .

Vissza felé is átkelünk a Morgó-patakon és  akinek elég volt a 16 kilométer attól itt a Nógrád vasútállomásnál búcsút veszünk . Elhagyva a falút ismét átkelünk a Fekete-vízen, megkerüljük a Rác-hegyet és felmegyünk a 259 méter magas Róka-hegyre. Innen lemegyünk ismét a Morgó-patak és a vasúti sínek mellé, elhaladunk a Vasbánya völgy mellett. Majd kitartva a patak és a sínek mellett  elérjük Szokolya vasútállomást .

 

Itt attól veszünk búcsút akinek elég volt a 20 kilométer. Azzal aki marad tovább haladunk a Les-völgyben  ( Les-völgyi-patak ) és elérünk Magyarkútra.  Továbbra is a Les-völgyben  ( Gimpi-patak ) haladva beérünk Verőcére.  Mielőtt megérkeznénk végállomásunkra még  megnézzük az útunka kerülő  Szent András Római Katolikus templom, plébánia és kálváriát. A barokk templomot Althan Károly váci püspök építette 1736 - 43 között. Ha megnéztük a kálváriát is és lesétálunk a Vasútállomáshoz ahol búcsút veszünk egymásnak.

 

 

Remélem  ezen   a 26 kilométeren kellemesen elfáradtatok és legközelebb is velem tartotok.

 Kép

 

Zsu

 

zsuzsifull@gmail.com

 

 

Kép

Törökök a várat 1663-ban harc nélkül szállák meg mert várkapitánya megfutamodott ( vagyis inkább eladta, elárulta ) . Majd rövid 22 évi megszállás után villámcsapástól felrobbant lőporraktár hatalmas rombolást végzett a védőfalakban, ezért a törökök a még épen maradt részeket is felgyújtották, és a várat elhagyták. II. Rákóczi Ferenc szabadságharca idején utoljára még játszott a vár némi katonai szerepet, de ezt követően a császári csapatok lerombolták. 

Kép